Thursday, December 22, 2011

rasuah di sini...rasuah di sana...

Di China kes rasuah dipandang serius. Jika anda seorang pegawai kerajaan, hukuman bersalah menerima rasuah ialah ditembak di kepala dengan AK-47. Kemudian mayat tidak diserahkan kembali dan keluarga si penjenayah akan disuruh bayar harga peluru yang digunakan.

Di Malaysia? Kena denda dan hukuman penjara beberapa tahun. sesetengah kes, lepas dah kantoi rasuah, dah kena gantung tugas lepas tu jadi calon parti dekat negeri. Lepas menang bertanding sekarang si perasuah ini jadi pengerusi NGO. tak percaya? kena percaya. ni lah realiti di Malaysia. tak pun lepas peringkat siasatan, boleh pulak takde kes dilaporkan.

ini kisah rasuah super complicated dari China. Shi Jianfeng (43) dari Yuzhou, Provinsi Henan dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup kerana bersalah memalsukan plat nombor milik tentera bagi mengelak membayar tol. Beliau dikatakan memandu diatas lebuh raya Zhengzhou-Yaoshan sebanyak lebih 2000 kali dan mengelak membayar tol bernilai 3.68 Juta Yuan.Beliau dapat mengelak membayar tol kerana menggunakan plat number trak tentera palsu. Plat nombor tentera membenarkan kenderaan yang digunakan tidak perlu membayar tol, tidak boleh disaman dan tak perlu bayar parking.




Di China jika anda memalsukan plat nombor milik tentera secara automatik anda disumbatkan kedalam penjara seumur hidup. Kemudian adik kepada Shi Jianfeng menyerahkan diri kepada polis. Tujuan beliau menyerah diri ialah untuk mengaku beliau merasuah beberapa pegawai polis tempatan untuk mendapatkan plat nombor trak tentera. Ini bermakna Shia Jianfeng TIDAK BERSALAH memalsukan plat nombor cuma bersalah menyalahgunakannya untuk kegunaan peribadi.

Oleh yang demikian, beliau hanya perlu dipenjara maksimum selama 7 tahun. Adik Shi Jianfeng membayar anggola polis 1.2 Juta Yuan setahun bagi membeli 4 plat nombor tentera untuk kegunaan syarikat milik keluarga mereka. Beliau juga ada menunjukkan bukti kontrak penggunaan plat-plat nombor tersebut selama setahun bersertakan tanda tangan 2 orang polis yang korup.

Akibat daripada pendedahan ini dua orang hakim yang membicarakan Shi Jianfeng dipecat. Naib Presiden Mahkamah pula digantung tugas kerana kelalaian menjalankan tugas.

Di Malaysia?? hmmmm...bagus juga sistemnya..tu yang ranking mencanak-canak naik!

Oh Malaysiaku tercinta!

sumber Global Times, Serius Blog

No comments: