Tuesday, July 31, 2012

Antara Babi & Ayam - Kisah Para Aulia/Sufi

 

Tersebut dalam satu riwayat, pada suatu hari, Tuan Syeikh Imam Muhammad Abduh berkunjung ke suatu tempat di Perancis. Ketika penduduk disitu mendapat tahu kehadiran tokoh ilmuwan Islam ini, mereka mengundang beliau untuk menghadiri satu forum yang disertai oleh penduduk Islam dan bukan Islam disitu. 

Para penduduknya bertanya kepada tokoh ilmuwan Islam ini tentang rahsia diharamkan babi dalam Islam. 

Mereka berkata, "Umat Islam mengatakan babi itu haram kerana ia memakan sampah yang mengandung cacing pita, mikrob-mikrob dan bakteria-bakteria lainnya. Namun sekarang, babi-babi yang dibesarkan dalam penternakan moden dikembang biak dengan kebersihan yang terjamin dan melalui proses sterilisasi yang cukup. Ianya tidak mengandungi bakteria dan cacing pita yang membahayakan kesihatan lagi".

Berkat keluasan ilmu yang dimiliki oleh Tuan Syeikh Imam Muhammad Abduh, beliau meminta mereka untuk membawakan dua ekor ayam jantan dan seekor ayam betina, serta dua ekor babi jantan dan seekor babi betina. Mereka bertanya, " Untuk apa ? Beliau menjawab," Penuhi permintaan saya dan saya akan perlihatkan suatu rahsia yang kamu semua inginkan".
 
Tuan Syeikh Imam Muhammad Abduh menyuruh mereka melepaskan dua ekor ayam jantan bersama satu ekor ayam betina. Kedua ayam jantan itu berkelahi dan saling serang. Keduanya berusaha untuk mendapatkan ayam betina dan mempertahankan harga dirinya sehingga salah satu dari keduanya nyaris mati.

Kemudian beliau menyuruh mereka melepaskan dua ekor babi jantan dan babi betina. Kali ini mereka menyaksikan sesuatu yang berbeza. Dua babi jantan itu tidak saling serang dan berkelahi, tapi bekerjasama malah saling bantu-membantu untuk melaksanakan hajat seksual masing-masing, tanpa rasa cemburu, tanpa harga diri untuk menjaga babi betina dari temannya. Dalam benak keduanya muncul sifat jahat untuk merenggut kehormatan sang betina. 

Tuan Syeikh Imam Muhammad Abduh lalu berkata, "Tuan-tuan.. Saksikanlah bintang yang bernama babi ini, betapa ia tidak mempunyai maruah harga diri, tiada kejantanan dan bersifat bacul. Daging babi membunuh 'ghirah' (cemburu) orang yang memakannya. Itulah yang terjadi pada kalian. Seorang lelaki dari kalian melihat isterinya 'bersama' lelaki lain dan membiarkannya tanpa rasa cemburu dan seorang bapa di antara kalian melihat anak perempuannya 'bersama' lelaki asing dan kalian membiarkannya tanpa rasa cemburu dan was-was, kerana daging babi itu menularkan sifat-sifatnya pada orang yang memakannya.” 


SIAPA TUAN SYEIKH IMAM MUHAMMAD ABDUH?

Muhammad Abduh lahir pada tahun 1266H atau 1849M disebuah tempat bernama Sibsyir, Kota Mahallah Nasr, Mesir. Beliau belajar Al-Quran di rumah ayahnya ketika berusia10 tahun dan selesai menghafalnya setelah dua tahun. Beliau juga menimba ilmu di Universiti Al-Azhar.

Beliau juga merupakan anak murid Syeikh Syaid Jamaluddin Al-Afghani dan menuntut berbagai macam ilmu seperti ilmu riyadi, filsafat dan ilmu kalam. Hubungan beliau dan Syeikh Jamaluddin Al-Afghani sangatlah erat. Banyak buku yang telah dibaca dan dikuasai. Kemudian beliau mulai menulis dan menerbitkan buku. Beliau banyak menulis dalam ilmu mantiq dan ilmu kalam. 

Beliau lebih dikenali sebagai pembaharu dalam pemikiran keislaman. Metode yang diambil oleh Imam Muhammad Abduh dalam lapangan ilmu pengetahuan adalah melalui gabungan antara ilmu agama dan imu duniawi. Beliau lebih gemar menggabungkan keduanya asalkan ianya tepat dan tetap melalui jalan yang dianjurkan oleh Islam. 

Beliau meninggal dunia pada tanggal 11 Julai 1905 di Alexandria, dengan mewariskan gedung ilmu yang berharga bagi generasi selanjutnya.


 Tuan Syeikh Imam Muhammad Abduh

4 comments:

ummi said...

lan..kalau lan rajin dan terjumpa perihal sang babi di dalam vaksin, blh ulaskan? dari pandangan lan...
(sbb lan byk membaca dan tahu sejarah) tq.. ;)

Razlan Ab Razak said...

insyaallah..selalu dengar gak pasal isu ni..tapi tak research details..

Musafir pekalongan said...

klo alkohol yg ada di obat haram gak

Unknown said...

Ketentuan Allah tidak pernah berubah.
Sekalipun.
Haram akan tetap menjadi haram,tidak akan pernah menjadi halal.
Contoh :
Banyak yg mengatakan kalau terpaksa karena kelaparan dan tidak ada lg yg bisa dimakan,maka babi boleh dimakan.
BENAR.
HANYA BOLEH,,BUKAN BERARTI BABI AKAN MENJADI HALAL.
karena ketentuan Allah tidak pernah berubah.
Karena haram yg kau makan akan tetap diperhitungkan kelak di akhirat.