Monday, January 24, 2011

aku........Balada Seorang Ina...

tahun 2007..bulan Ramadhan..masa tu aku tengah layan bola kat rumah..masuk panggilan dari bos department aku, Abg Syahril..

AS : Lan..kat mana?
Aku : rumah bang..kenapa?
AS : kau datang ofis sekarang..urgent..
Aku : ok...

aku dah berdebar dah..apa pulak yang tak kena ni..(masa kerja production dulu,dapat je call dari bos, memang dah tak selera nak makan dah..hehehe...)

sampai ofis..aku terus masuk bilik Abg Syahril..dalam bilik tu ada seorang lagi member sekerja, Fazlan..si Fazlan ni duk pegang gitar..

AS : kau amik lirik ni..kau dengar Fazlan mainkan melodi dia..aku nak kau nyanyi lagu ni..ni untuk program baru kita...

laaaaa...suruh aku menyanyi rupanya..aku ingat apa sangat la yang urgent tu..ok lah..no problem..aku pun dengar la Fazlan plucking gitar dia..lepas tu aku try catch up ..rupanya sebelum tu,diorang dah record guna handphone..so aku bluetooth, balik aku dengar sendiri kat rumah..

esoknya, aku berlatih lagi lagu tu dengan sorang lagi member ofis, Abg Ayie..tengahari, bos besar, Abg Zainal panggil..

AZ : kau dah boleh nyanyi belum?
Aku : boleh la sikit-sikit bos..

Abg Zainal pun suruh aku nyanyi..dia kata ok..lepas tu, satu lagi kejutan...

AZ : Kau pegi record kejap kat bilik dubbing bawah tu..burn CD..pastu aku nak kau pergi jumpa Umarul Iklim..dia akan buat arrangement lagu ni...

alamakkk...Umarul Iklim? otai tu..matilah aku..tapi dah bos suruh,nak tak nak kena buat juga..aku pun pergi record..lepas tu,aku dengan Fazlan pegi King Studio kat PJ..jumpa Umarul...

sampai King studio...Umarul tengah conduct satu recording..aku brief la tentang lagu tu kat dia..lepas tu aku pass CD yang aku dah record tu..

Umarul : ok..bagi aku study dulu lagu ni..kau ke yang nyanyi ni?
Aku : ye bang..Abg Zainal suruh saya..(bos besar aku dengan Umarul ni member sebenarnya)
Umarul : ok..nanti apa-apa hal aku contact kau..

aku pun balik..masa ni lagi aku dah berdebar-debar..

2 3 hari lepas tu, Umarul call aku..

Umarul : malam ni kau free? kita buat recording..
Aku : boleh bang..pukul berapa?
Umarul : lepas terawih la..
Aku : ok bang..jumpa nanti..

so malam tu, aku dengan member serumah aku, Jas, pergi King Studio..aku dah tak keruan dah masa ni..maklum la..selalu nyanyi masa karok je..ni nak buat recording..arranger lak otai muzik kat Malaysia..record kat studio yang tahap legend lak tu (untuk pengetahuan, King Studio ni adalah studio yang wajib didatangi oleh kebanyakan rockers kat Malaysia ni..)

maka bermulalah proses rakaman..Umarul buat arrangement muzik dulu..track by track..dah siap, barulah aku masukkan vokal..peh, susah rupanya menyanyi ni..masak gak la aku kena dengan Umarul..tu pun aku rasa dia lebih kurang lagi tu (yelah..orang takde pengalaman langsung)..kalau betul-betul ikut standard dia, teruk aku kena bubuh agaknya..

aku tak ingat berapa jam proses aku masukkan vokal tu..tapi lama gak la..sedar tak sedar, dah nak habis waktu sahur dah..siap semua, aku dengan Jas berebut-rebut pergi sahur..lepas tu kami balik..

2 3 hari lepas tu, Umarul contact aku suruh datang amik master copy..lagu dah siap..aku pun pergi amik dengan Fazlan..so, inilah hasilnya..anda boleh tengok kat bawah..tapi yang ni dah siap dengan klip video..nanti ada masa, aku kongsi cerita pengalaman buat klip video ni pula..

lagu ni merupakan lagu tema untuk sebuah dokumentari realiti yang diterbitkan oleh Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dengan kerjasama FM Production (ASTRO content provider)..lagu dicipta oleh En Syahril Kadir dan lirik oleh En Zainal Rashid Ahmad..dokumentari ni diarahkan oleh En Syirfan Indra Mitra Surya Hussein...

itulah sedikit sebanyak yang ingin aku kongsikan dengan pembaca semua..inilah kali pertama aku recording lagu (recording in a proper way la bak kata orang putih)...dan lebih manis, nama aku tercetak sebagai penyanyi asal lagu ni..Balada Seorang Ina - Razlan.... :)


4 comments:

Mai Alias said...

Mmg best dr dulu,kini & selamanya (^_^)

teringat dulu ngah tgk dokumentari ni kt tv tetibe ending nye kuar video klip ni....torkojut omak...hehe Tahniah a.lan (^_^)

ape cita ina skg ni.....huhu

Im Zala Ziaf said...

Mmg layak ar ko nyanyi lagu ni...terkejut gak aku...sepanjang kat uitm dlu xtau lak suara ko sesedap ni...hehe...tp mmg hebat ar bro...good try...

Razlan Ab Razak said...

Mai : tima kasih Mai..tak tau la apa cerita si Ina ni sekarang..ada yang kata hilang tak jumpa..ada lak yang kata masih ada lagi sekitar Chow Kit..wallahhualam...

Im Zala Ziaf : bukan main dahsyat nama pena kau..hehehe..tima kasih...

sha fieza said...

best2x...
sore sedap.....