Saturday, May 7, 2011

aku...Ude....Philips....hahahahaha....

salam semua...

korang semua confirm pernah dengar barang elektronik jenama Philips kan? hahahaha..aku setiap kali sebut Philips ni, setiap kali tu jugalah aku terkekeh-kekeh ketawa..sebab apa? moh dengar cerita ni...hehehehe...

lepas abis je SPM, sementara nak tunggu result, aku dengan 3 orang member berpakat cari pengalaman kerja...kami cuba nasib dengan bekerja disebuah kilang elektronik di Tampoi, JB.. MSL Technology Services...lama gak la aku kerja kat sini..hampir setahun gak (sebab result tak berapa bagus..so tak dapat offer dari mana-mana IPT untuk 1st intake..hehehe...)

dalam tempoh kerja, MSL ni ada buat annual dinner kat Hyatt Hotel..sekarang dah tukar nama jadi Thistle Hotel...untuk dinner ni, management ada buat pertandingan karaoke..dalam kami berempat, sorang member yang kami panggil Ude ni berminat nak join pertandingan ni..

untuk pengetahuan korang, Ude ni suara dia memang class..kalau kat Kempas Baru ni, bab-bab mengaji Quran, berzanji jangan nak 'celen' la dengan dia..berapa tahun berturut-turut dia wakil Sekolah Agama Kempas ni masuk tilawah..dan setiap kali masuk, tak pernah la dia balik tangan kosong..paling koman, no 3..tapi selalunya memang johan je la...serius..suara dia memang best...

untuk pertandingan karok ni, Ude pilih lagu Jamal Abdillah, Senandung Semalam..Ude ni pun peminat fanatik Jamal macam aku gak..tak sia-sia aku pengaruh dia dulu..taat betul dia..hahahaha...

so dipendekkan cerita, masa dinner tu, Ude pun perform la dengan penuh perasaan..diringkaskan lagi cerita ni, takde rezeki dia..dia dapat saguhati je..biasalah pertandingan nyanyian kat Malaysia, bukannya betul sangat..hahahaha..

lepas dinner, masa dalam lif nak balik, Ude buka sampul yang dia dapat dari penganjur..ada notis bagitau bila boleh tuntut hadiah dan apa hadiah yang dia dapat..tetiba......

Ude : yes! yes! tak sia-sia ude masuk..
Kami : nape? dapat hadiah apa?
Ude : handphone Philips...yes!
Kami : ok la tu..ude memang teringin nak handphone kan..
Ude : tu la pasal..tak kisah la tak menang pun takpe...ok la saguhati...

seronok betul Ude..kami pun tumpang gembira gak la...

dikontotkan lagi cerita, beberapa hari lepas tu, kami pun tanya Ude samada dia dah amik hadiah handphone dia..dengan wajah yang agak mendung, Ude menjawab....

Ude : dah amik dah..
Kami : mana? nak tengok...

tiba-tiba Ude menjawab dengan suara yang berintikan kebengangan....

Ude : bukan handphone Philips..HEADPHONE!!!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!

masa tu aku dengan member yang lain jangan cakap la..boleh terangkat bumbung kantin kilang tu dengan gelak kitorang...hahahahaha...Ude punyalah 'bengkek' je dengan kitorang...berbulu je dia...hahahahahaha...
lebih kurang camni la 'handphone' yang Ude dapat...wahahahahahahaha....


sampai sekarang kalau aku balik kampung jumpa Ude, aku akan ungkit cerita ni..dan setiap kali tu jugalah mamat ni macam nak terajang je aku...ahahahaha...(masa tengah taip entry ni pun aku tak berhenti gelak...hhehehehehe....)


hahahaha..De, lu jangan marah wa..wa bukan suka-suka nak gelakkan lu..abis dah cerita ni kelakar buat wa, nak buat camane...hahahahaha...tapi wa tau, lu tak bengang dengan wa kan? lu tau wa gurau-gurau je kan?takkan lu nak berkira dengan adik beradik sendiri... :)



ni lah Ude..tidaklah kami bersahabat semenjak dari dalam perut..hanya bermula di sekolah rendah sekitar umur masing-masing mencecah 11 tahun..namun bila ada yang bertanya, aku lebih senang memperkenalkannya sebagai adik beradik kandung sendiri... nilai persahabatan ini sukar digambarkan dengan kata-kata...tidak dapat dinilai dengan wang ringgit...kalau Ude sendiri yang bertanya pun, aku kehilangan kata-kata untuk menjawabnya...hanya Dia Yang Maha Mengetahui betapa bersyukurnya aku mempunyai sahabat seperti Ude ni..betapa bernilainya dia dalam hidup aku..

Ude...selagi nyawa dikandung badan, kita tetap sahabat, saudara...dunia dan akhirat...


7 comments:

Anonymous said...

Kau dah gelakkan orang tu kaw2, baekkkk punya penutup dunia akhirat kau bagi yekkk. Camanapun, entri ni lagi berkualiti dari bihun "gireng" paku dan takde tajuk.


Yaaa, sayalah anonymous misteri itewwww

Anonymous said...

ngueh ngueh.bukan main misteri lagi.

Anonymous said...

acikkkkkkkk macm hampeh kuuuu siap post gampar headphone bangang tu hahahahahahaahaha.... ude selalu sayang acik...lu darah daging ude cik...ingat selalu...by the way thanks atas cerita lu ni...ude happy baca...n of course sayu bila ingat zaman kita baru nak balja idup...sincere gratitude for u brother,,,,, adik beradik foreverrrr

UDE... Al- Falah
haha

rahmanraof said...

hahhahahah!! serius alang tak tau cite ni acik..

Unknown said...

Hantuuuuuuuuu acik hampehhhhhhh hahahahahaah ni time ude n acik keje kilang lah alang..b4 kami sambung blajar...hahahah

Anonymous said...

suwitnye.. Acik Ude Alang.. indah sungguh persahabatan sampai jadi adik bradik kan.. hmmm....

-cik By-

Razlan Ab Razak said...

alang : masa ni alang da masuk uitm dulu...hahaha..

Cik By : memang indah..dan bernilai... :)