Tuesday, May 10, 2011

JANGAN MELAMPAU

salam...

bagi yang sering mengikuti perkembangan semasa, pasti akan perasan sejak akhir-akhir ni kerap sangat timbul isu yang berkaitan dengan hak orang Melayu dan agama Islam..murtadlah, Islam bukan agama rasmi lah sampailah baru-baru ni panas dengan isu ada gerakan yang nak menjadikan Kristian sebagai agama rasmi di Malaysia ni....

tak kiralah ini semua konspirasi ke, propaganda ke, alat politik ke, pada pendapat aku, dah melampaulah...semakin didiamkan, semakin menjadi-jadi puak yang satu ni mencabar dan terus mencabar kesabaran dan sikap toleransi orang Melayu..apa nak jadi ni....kita duk kompromi, tapi puak ultrakiasu ni menjadikannya sebagai sesuatu yang perlu diambil kesempatan demi memenuhi kepentingan mereka...

mereka begitu berani (ataupun bodoh yang sebenarnya) mempertikaikan sesuatu yang termaktub dalam perlembagaan dan terpahat dalam lipatan sejarah..inilah sikap puak pendatang yang tak sedar diuntung..mereka tak sedar betapa bersyukurnya nenek moyang mereka dahulu tatkala mendapat peluang untuk lari dari negara mereka yang penuh dengan penindasan serta merempat di Tanah Melayu ni..mereka buat-buat lupa bahawa nenek moyang mereka dahulu sehingga ke tahap mencium tangan orang Melayu mengucapkan terima kasih kerana menerima kedatangan mereka..baru 53 tahun merdeka, mereka dah lupa diri dan bersikap seperti kaduk naik junjung...sejarah cuba diubah-ubah...MELAMPAU..BETUL-BETUL MELAMPAU...

jika dilihat pada senario politik tanahair, sememangnya wajar untuk kita berasa risau..keadaan seperti memihak kepada mereka selagi semua tindakan biadab ini dilindungi atas nama perpaduan dan kesamarataan...maaf..aku tak minat politik dan bersikap berkecuali..tapi apa saja yang aku lihat cuba 'mengganggu' Islam dan Melayu, memang aku tidak bersetuju..

apa tindakan kita? bersatu? kukuhkan jatidiri? imbas balik sejarah? sangat menghampakan..dikala kita dihimpit kiri dan kanan, ramai antara kita terutamanya generasi muda yang hanyut dan tidak peka dengan bahaya ini..malah lebih menyedihkan, ramai antara anak muda kini yang langsung tak tahu dan tak nak ambil tahu tentang isu ini..mereka lebih selesa dengan hiburan dan apa sahaja perkara yang melalaikan serta merosakkan jatidiri dan nilai-nilai kemelayuan yang tertanam dalam diri...

aku bukannya orang yang baik sangat..aku juga banyak melakukan kesilapan dan banyak kelemahan..namun, aku tak teragak-agak untuk bersuara dan bertindak jika kesucian agama dan kedaulatan bangsa aku ni cuba dipijak-pijak harganya..aku sangat pantang...aku tahu ramai lagi yang bersetuju dengan aku dalam hal ini..tapi setakat bersetuju saja tidak cukup..maaf saudara..kita harus bersedia untuk bertindak atau menyahut seruan bila perlu nanti..sedaya yang kita mampu...mentaliti kita terutamanya....

minta dijauhkan Allah..tapi kalaulah berlaku sesuatu pada bumi bertuah ini, mampukan generasi muda kita diharapkan?

9 comments:

Anonymous said...

alamak, camana kao tahu ramai lagi yang bersetuju ni, aku baru nak menyorok.

Anonymous misteri.

razlan ab razak said...

hahahaha..tak yah la main sorok2...

MALAU said...

aku sokongko lan. ayuh kita berjuang. kita tegakkan kebenaran. kita cakar segala ke'lampauan' supaya mereka tahu kita manusia pantang..

Anonymous said...

baguh matje baguh..

faizal_hfc said...

Ude sgt bersetuju dengan pendapat acik..semoga ianya dapat membuka mata kita dan minda kita semua supaya berfikir..

Anonymous said...

Cayalah En.Lan.. sy sokong en.Lan.. =)

-cik By-

razlan ab razak said...

terima kasih En.Malau, En.Ude & Cik By... :)

wawi said...

Bagus lah masih ada semangat sebegini... kita generasi baru.. akan mewarisi kelak negara ini.. moga kita warisi dengan baik.. jadi kepada yg sedang di atas sekarang, jangan nak memperkotak katikan... termaktud dlm perlembagaan itu adalah undang2.. siapa yang nak runtuhkan akta yang wujud itu boleh dianggap sebagai derhaka kepada negara. dalam makna kata.. KHIANAT... fikir2kan...

kita resit mempertahankan bukan resit nak yang lebih2... !!!

razlan ab razak said...

wawi..terima kasih atas sokongan dan kunjungan...