Saturday, August 6, 2011

aku.......pengajaran Ramadhan

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNtu-bPvX7-hTbY4YLFFcSTwXCNoUxCqUo2sgYGf0jspCoIhRD

beberapa tahun yang lepas, dalam Ramadhan, aku dan seorang sahabat berkelana ke sebuah tempat untuk satu urusan..kami ketika itu memang dalam keadaan agak terdesak..urusan tak dapat diselesaikan pada hari itu..terpaksa ditangguhkan ke esok hari..namun masalah yang timbul ketika itu adalah tiada tempat untuk bermalam..memang ada hotel disekitar, namun keadaan kewangan tidak mengizinkan..masjid yang ada pula mengamalkan polisi tidak membenarkan muafir bermalam didalamnya...

atas kehendakNya, secara kebetulan, bertemu dengan seorang hamba Allah yang dikenali..teman lama kami..dia tinggal bersama keluarga..dipendekkan cerita, beliau mempelawa kami untuk bermalam dirumahnya..kami agak keberatan..takut menyusahkan dia sekeluarga..namun teman ini bersungguh benar mengajak..memandangkan kami pun dalam keadaan yang agak kesulitan, jemputannya kami terima..dia turut mengajak untuk berbuka puasa bersama dirumahnya..namun kami menolak secara baik dengan memberikan helah, ada urusan sedikit lagi pada waktu itu..kami akan menyusul ke rumahnya selepas berbuka..bukan jual mahal, namun takut menyusahkannya...

selepas berbuka, berpandukan alamat yang diberikan teman itu, kami sampai dirumahnya..waktu sekitar jam 8..dia menyambut kami dengan mesra..selepas berbual seketika, beliau meminta izin untuk ke bilik sebentar..tidak lama kemudian, dia keluar dan kelihatan siap berbaju melayu, berkain pelikat dan berkopiah..

dia meminta kami terus berehat dan mempersilakan kami mandi membersihkan diri..kemudian teman itu memberitahu dia ingin ke surau untuk menunaikan solat sunat terawih bersama keluarganya...

sepanjang peninggalannya, kami merasa sangat janggal..sangat asing..apa yang perlu kami buat? apa yang mampulah hanyalah mandi, menukar pakaian dan berehat di ruang tamu..sehinggalah teman itu balik hampir 2 jam kemudian..selepas itu, kami bersembang hal-hal silam..maklumlah, sudah agak lama tidak berjumpa..

keesokannya, kami meminta izin untuk berangkat menunaikan urusan yang belum selesai..jutaan terima kasih kami ucapkan atas bantuannya sekeluarga disaat kami benar-benar memerlukan..

bukan mahu menafikan kebaikan yang dihulur teman itu, namun timbul persoalan difikiran aku tentang mengutamakan sesuatu yang lebih patut didahulukan..setahu aku, melayan tetamu dirumah adalah wajib..kita dituntut untuk memuliakan tetamu, agar jangan sampai mereka terasa terasing dirumah kita..manakala solat terawih adalah amalan sunat yang dituntut untuk didirikan..

ini kerana sewaktu bersembang dengan seorang insan yang lebih berusia dan berilmu, beliau ada menyatakan tentang cara layanan seorang tokoh agama terhadap tetamu yang hadir dirumahnya..menurut beliau, tokoh agama itu tidak akan sesekali membiarkan/meninggalkan tetamunya berseorangan dirumah..jika tokoh agama itu mempunyai urusan yang sangat penting, dia akan memastikan ada ahli keluarganya yang akan menggantikannya melayan tetamu tersebut..malah, jika ingin menunaikan solat sekalipun, tokoh agama ini tidak akan memberitahu, "duduk sekejap ye..saya nak pergi sembahyang sekejap". cukup beliau menjelaskan sekadar, "duduk sekejap ye..saya ada urusan sikit nak buat..10 minit je"...

kisah ini sering terlintas difikiran aku..sedar atau tidak, kita sering buntu dalam menghadapi isu yang hampir serupa..mana yang patut diutamakan?? kecetekan ilmu dan pengalaman hidup memungkinkan kita untuk tersilap dalam membuat keputusan..maka, bergurulah kepada guru sebenar guru lah jawapannya....

** entry ini tidak bertujuan menafikan kebaikan dan jasa yang dibuat oleh teman yang aku ceritakan diatas..ia akan tetap aku kenangi sampai bila-bila...namun lebih kepada pandangan aku terhadap kekeliruan yang berlaku..setiap orang ada pandangan tersendiri..pandangan pembaca semua amat bernilai disini untuk kita kongsi demi kebaikan bersama...Salam Ramadhan.... :)


http://kerangs.net/wp-content/uploads/2011/07/salam_ramadhan_by_hatorimodo.jpg

4 comments:

Anonymous said...

ooo, ini sama la dengan kes buatkan air milo hidangkan beskut tapi lepas tu tuan rumah pegi tido tu.

-hampir Anonymous

razlan ab razak said...

hahahahaha...rindunya nak baca komen2 dari anon misteriw...

Anonymous said...

Pendapat sy pun mcm pendapat blogger ni lah =D
tp kdg2 sedar or tanpa sedar terkemudian kan yg patut didahulukan... aishh aishh aishh

Terima kasih Tuan blogger atas ingatan (^_^)


-Mai Alias-

razlan ab razak said...

sama2 mai..kita sama2 mengingatkan... :)